Thursday, September 17, 2009

Immanuel Kant



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Immanuel_Kant_%28painted_portrait%29.jpg
Immanuel Kant (IPA: [ɪmanuəl kant]; 22 April 1724 – 12 February 1804) was an 18th-century German philosopher from the Prussian city of Königsberg (now Kaliningrad, Russia). He is regarded as one of the most influential thinkers of modern Europe and of the late Enlightenment.
His most important work is the Critique of Pure Reason, a critical investigation of reason itself. It encompasses an attack on traditional metaphysics and epistemology, and highlights Kant's own contribution to these areas. The other main works of his maturity are the Critique of Practical Reason, which concentrates on ethics, and the Critique of Judgement, which investigates aesthetics and teleology.
Pursuing metaphysics involves asking questions about the ultimate nature of reality. Kant suggested that metaphysics can be reformed through epistemology[1]. He suggested that by understanding the sources and limits of human knowledge we can ask fruitful metaphysical questions. He asked if an object can be known to have certain properties prior to the experience of that object. He concluded that all objects that the mind can think about must conform to its manner of thought. Therefore if the mind can only think in terms of causality – which he concluded that it does – then we can know prior to experiencing them that all objects we experience must either be a cause or an effect. However, it follows from this that it is possible that there are objects of such a nature that the mind cannot think of them, and so the principle of causality, for instance, cannot be applied outside of experience: hence we cannot know, for example, whether the world always existed or if it had a cause. And so the grand questions of speculative metaphysics are off limits, but the sciences are firmly grounded in laws of the mind.[2]
Kant believed himself to be creating a compromise between the empiricists and the rationalists. The empiricists believed that knowledge is acquired through experience alone, but the rationalists maintained that such knowledge is open to Cartesian doubt and that reason alone provides us with knowledge. Kant argues, however, that using reason without applying it to experience will only lead to illusions, while experience will be purely subjective without first being subsumed under pure reason.
Kant's thought was very influential in Germany during his lifetime, moving philosophy beyond the debate between the rationalists and empiricists. The philosophers Fichte, Schelling, Hegel and Schopenhauer saw themselves as correcting and expanding the Kantian system, thus bringing about various forms of German Idealism. Kant continues to be a major influence on philosophy to this day, influencing both Analytic and Continental Philosophy.



                    
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Immanuel_Kant_%28painted_portrait%29.jpg

عمانوئيل كانط 1724-1804



                    

عمانوئيل كانط 1724-1804

 فيلسوف بروسي (ألماني) ولد في كنجسبرج والتحق بمعهد فريدريك الديني في العام 1732، وفي العام 1740 التحق بجامعة كنجسبيرج حيث درس اللاتينية والأدب في المعهد ودرس الفلسفة والرياضيات وعلوم الدين والفيزياء وفي1755 حصل على شهادة الماجستير وعمل مدرسا في الجامعة التي تخرج منها.
 بقي مدرسا مدة خمسة عشر عاما قام خلالها بتدريس العديد من المواضيع ومن ضمنها الميتافيزيقا والمنطق والرياضيات وعلم الأخلاق
وفشل في أن يصبح أستاذا حتى 1770 حين فرغ كرسي المنطق والميتافيزيقا وعين فيه.
 استمر بالعمل في الجامعة حتى 1796 اصبح عضوا في مجلس الشيوخ الأكاديمي في العام 1780.
وفي 1787 صار عضوا في الأكاديمية الملكية للعلوم في برلين توفي في عام 1804 ودفن في قبو الأساتذة في مقبرة الجامعة.
ومن ثم أقيم له ضريح في العام 1880 ونقشت على جداره عبارته الشهيرة التي أنهى بها كتابه "نقد العقل العملي":
 "السماء المرصعة بالنجوم من فوقي والقانون الأخلاقي في باطن نفسي".



خروج الإنسان من حالة القصور التي يبقى هو المسؤول عن وجوده فيها.
والقصور هو حالة العجز عن استخدام الفكر [عند الإنسان] خارج قيادة الآخرين.
والإنسان [القاصر] مسؤول عن قصوره لأن العلة في ذلك ليست في غياب الفكر
 وإنما في انعدام القدرة على اتخاذ القرار وفقدان الشجاعة على ممارسته، دون قيادة الآخرين.


 لتكن تلك الشجاعة على استخدام فكرك بنفسك

إن الخمول والجبن هما السببان اللذان يفسران وجود عدد كبير من الناس قد حررتهم الطبيعة منذ زمن بعيد من قيادة غريبة [عنهم] لكنهم ظلوا قصّرا طوال حياتهم عن رضى منهم
حتى ليسهل على غيرهم فرض الوصاية عليهم.

وما أسهل أن يبقى المرء قاصراً.
فإذا كان لدي كتاب يحتل عندي مكان الفكر، وقائد يعوض الوعي فيّ، وطبيب يقرر لي برنامج تغذيتي، الخ...
فلا حاجة لي في ان أحمل نفسي عناء [البحث]
 ولا حاجة لي في أن أفكر ما دمت قادرا على دفع الثمن لكي يقبل الآخرون على هذه المشقة المملة.

إن الأغلبية الكبيرة من الناس [بما في ذلك الجنس اللطيف إجمالا]
تعتبر تلك الخطوة نحو الرشد عظيمة الخطر، فضلا عن أنها أمر مرهق.
ويساعدهم على القبول بحالة القصور هذه
أولئك الأوصياء الذين آلو على أنفسهم ممارسة سلطة لا تطال على الإنسانية.

فبعد ان أطبقوا [سجن] البلاهة على قطعا نهم وعملوا على مراقبة هذه المخلوقات الهادئة مراقبة دقيقة
حتى لا تسمح لنفسها بالمجاسرة على أدنى خطوة خارج الحقل الذي حشرت فيه
أظهروا لها الخطر الذي يهددها إن هي غامرت بالخروج وحدها.
لكن الخطر ليس كبيرا في حقيقة الأمر
لأنها [لو أقدمت عليه] فسوف تتعلم السير بعد عثرات قليلة.
 إلا أن مثل هذه الكبوات تولد الاحتراز
وعادة ما يحملنا الخوف- الذي ينتج عن ذلك- على العدول عن محاولة أخرى.
 لذلك فإنه من العسير على أي شخص بمفرده الإفلات من حالة القصور التي كادت أن تصبح طبيعية فيه
 إذ صار يرتاح إليها-غير قادر في هذه الفترة-على استخدام فكره الخاص وقد حرم من فرصة المحاولة.

المصدر:
1-المقال كاملا
http://home.birzeit.edu/phil-cs/publications/kant.html

No comments:

Post a Comment